ΔΟΜΕΣΤΙKΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ

Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου

Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ - Δομέστικοι της Δράμας - Λύκειο Ελληνίδων Δράμας

   Ο Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ, η Χορωδία «Δομέστικοι Δράμας», οργανικό σύνολο λαϊκών οργάνων και η Παραδοσιακή Χορωδία του Λυκείου Ελληνίδων Δράμας θα μας οδηγήσουν στα μονοπάτια της Βυζαντινής και της Παραδοσιακής μουσικής.

Στην αρχή της συναυλίας θα ακουστεί το έργο «Αποκάλυψη του Ιωάννου». Πρόκειται για περικοπές από την Αποκάλυψη του Ιωάννη μελοποιημένες από τον Άρχοντα Πρωτοψάλτη Χαρίλαο Ταλιαδώρο, τον  κορυφαίο ερμηνευτή της Βυζαντινής Μουσικής.

  Θα ακολουθήσουν ιστορικά παραδοσιακά τραγούδια,θρησκευτικού περιεχομένου, τραγούδια της ξενιτειάς και της προσφυγιάς.

 

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΧΟΡΟΣ "ΟΙ ΔΟΜΕΣΤΙΚΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ"

Ιδρύθηκε το 1996 από τους Άρχοντες Πρωτοψάλτες και Καθηγητές Βυζαντινής Μουσικής, αδελφούς Γρηγόρη και Πέτρο Παπαεμμανουήλ και αριθμεί 50 μέλη. Το 1997 η ΑΘΠ ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος με μήνυμά Του επευλόγησε την δραστηριότητα της Χορωδίας.

Στα 20 χρόνια παρουσίας στην πολιτιστική και πνευματική ζωή του τόπου "Οι Δομέστικοι της Δράμας" έχουν πραγματοποιήσει πάνω από 200 εμφανίσεις σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και στο εξωτερικό.

Στις 16/5/1999 ο Βυζαντινός χορός πήρε Χρυσό Μετάλλιο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Χορωδιών υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Αθηναίων.

Στις 20 Ιουνίου 1999, ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ.κ. Παντελεήμων, απένειμε στη Χορωδία την ύψιστη τιμητική διάκριση της Ιεράς Μητροπόλεως, το χρυσό μετάλλιο Α’ τάξεως του Αποστόλου Παύλου στο πλαίσιο των Ε’ Παυλείων.

Το 2006, "Οι Δομέστικοι της Δράμας" συμμετείχαν στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ορθόδοξης Εκκλησιαστικής Μουσικής στη HajnowkaΠολωνίας ύστερα από τιμητική προσωπική πρόταση της ΑΘΠ του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου κατέλαβαν την 1η θέση και το Χρυσό Μετάλλιο ανάμεσα σε 35 χώρες απ’ όλο τον κόσμο. Το 2016 συμμετείχαν στο ίδιο Φεστιβάλ όπου κατέλαβαν την 3η θέση στην κατηγορία των επαγγελματικών χορωδιών. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ έδωσαν ρεσιτάλ στη Βαρσοβία.

Η χορωδία συμμετείχε σε πολυάριθμες τιμητικές εκδηλώσεις στη Δράμα, τις οποίες παρακολούθησε πλήθος κόσμου.

Κορυφαία στιγμή στην ιστορία του Βυζαντινού Χορού "Οι Δομέστικοι της Δράμας", ήταν η συναυλία στην Τελετή Λήξης του Διεθνούς Μουσικολογικού Συνεδρίου στην Ακαδημία Αθηνών στις 23 Οκτωβρίου 2015. Ιστορικές ήταν οι εμφανίσεις της χορωδίας στην Κωνσταντινούπολη, στο Κάιρο και στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Εκεί κάλυψε το μουσικό μέρος των επίσημων τελετών για τα Θυρανοίξια του Πατριαρχικού Ναού Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Αλεξάνδρειας.

Η χορωδία έχει πλήθος συμμετοχών σε πανηγυρικές εκδηλώσεις  Επίσης, έψαλλε σε πανηγυρικές πολυαρχιερατικές ιερές αγρυπνίες.

Από τον Σεπτέμβριο του 2000 καθιέρωσε το θεσμό της Συνάντησης Βυζαντινών Χορωδιών στη Δράμα.

 Έχει ηχογραφήσει και βιντεοσκοπήσει για την Ελληνική και Πολωνική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση.

Τέλος, συμμετείχε στα CDsτων Χοραρχών της "Καλώς ανταμωθήκαμε", "Χριστός Πάσχων-Χριστός Ανέστη", "Τα τραγούδια του Μακεδονικού Αγώνα" και "Δραμινό Συναξάρι".

 

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΟΡΑΤΟΡΙΟ «ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗ ΙΩΑΝΝΗ»
                       με τον  ΓΡΗΓΟΡΗ  ΠΑΠΑΕΜΜΑΝΟΥΗΛ  
       και τον  ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΧΟΡΟ «ΟΙ ΔΟΜΕΣΤΙΚΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ»
Συμμετέχει η Παραδοσιακή Χορωδία του Λυκείου Ελληνίδων Δράμας 

 
Το 1990 ο μεγάλος Διδάσκαλος, Ερμηνευτής και Συνθέτης της Βυζαντινής Μουσικής, ο Άρχων Πρωτοψάλτης Χαρίλαος Ταλιαδώρος, είχε τη μοναδική έμπνευση να συνθέσει ένα Βυζαντινό Ορατόριο με περικοπές από το αυθεντικό κείμενο της Αποκάλυψης του Ευαγγελιστή Ιωάννη. Το έργο αυτό παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Βασιλικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος το 1993 και για δεύτερη και τελευταία φορά στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Στεφάνου στο Παρίσι το 1995.
21 χρόνια μετά, ένας από τους καλύτερους μαθητές του Χαριλάου Ταλιαδώρου, ο Άρχων Πρωτοψάλτης Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ, βγάζει από την αφάνεια αυτό το σπουδαίο έργο του Δασκάλου του και το παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής της Πάτμου το Σάββατο 27 Αυγούστου 2016. Συνοδοιπόροι στο ξεχωριστό αυτό μουσικό ταξίδι τα μέλη του καταξιωμένου και πολύπειρου Βυζαντινού Χορού «Οι Δομέστικοι της Δράμας», που γιορτάζει φέτος τα 20 χρόνια από την ίδρυσή του και την έντονη και δημιουργική παρουσία του στα πολιτιστικά, πνευματικά και κοινωνικά δρώμενα της πατρίδας μας.
Θα είναι η πρώτη φορά που θα ακουστούν μελοποιημένα χωρία από το αυθεντικό κείμενο που έγραψε ο Ευαγγελιστής Ιωάννης στα τέλη του 1ου αι. μ.Χ., (δηλ. 20 αιώνες μετά!), και μάλιστα στο χώρο που το έγραψε!     
Η μουσική-μορφολογική δομή του κειμένου του Βυζαντινού Ορατορίου «Αποκάλυψη Ευαγγελιστή Ιωάννη» στηρίζεται στους 8 ήχους-τρόπους της Βυζαντινής Μουσικής. Με τις ποικιλόμορφες μελωδίες και τις εναλλαγές στα χορικά και μονωδιακά μέρη αλλά και στα ρυθμικά μοτίβα, δίνεται η ευκαιρία στους ακροατές, να γνωρίσουν και να νοιώσουν τη μεγαλοπρέπεια του ήθους και του ύφους της μεγάλης μας Εθνικής Μουσικής Κληρονομιάς, της Βυζαντινής Μουσικής.
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, στο οποίο συμπράττει και η Παραδοσιακή Χορωδία του Λυκείου Ελληνίδων Δράμας,  θα ακουστούν τραγούδια από την παράσταση με τίτλο «Πόλη, ποιο φως μας ενώνει…», που είναι ο καρπός της εικοσάχρονης πορείας του Γρηγόρη Παπαεμμανουήλ στα μονοπάτια της Βυζαντινής και της Παραδοσιακής μουσικής.
Ο προσανατολισμός της παράστασης, που έλαβε θετικές κριτικές όπου παρουσιάστηκε, θεωρούμενη ως πρωτοποριακή και ειλικρινής μουσική πρόταση ιδιαιτέρως έντεχνη αλλά ταυτόχρονα και βαθιά λαϊκή, κινείται στο μουσικό τόξο ανάμεσα στις δύο πλευρές της θάλασσας του Αιγαίου, «Σμύρνη & Μικρά Ασία, Κωνσταντινούπολη & Προποντίδα, Θράκη και Καππαδοκία», και τονίζει τη Μουσική πέρα από είδη, ιδιώματα και κατηγοριοποιήσεις, στέλνοντας μηνύματα ειρήνης, αγάπης και αλληλεγγύης μεταξύ των ανθρώπων και των λαών!
Σκοπός του πολυτάλαντου και καταξιωμένου Γρηγόρη Παπαεμμανουήλ είναι, τα βυζαντινά μέλη, τα τραγούδια και τα ορχηστρικά θέματα που θα ακουστούν από τον ευρύτερο Ελληνικό, Βαλκανικό και Μεσογειακό χώρο, να πετύχουν την απενοχοποίηση των προσώπων – μουσικών και ακροατών – από μουσικές διαχωριστικές γραμμές και στεγανά, παραδοσιακά ή αντιπαραδοσιακά, επιδιώκοντας πάντα την εσωτερική αίσθηση, τη συγκίνηση, τη συμμετοχή και τη γοητεία της Μουσικής.